title
کد خبر: 212926
00
 اختصاصی/ چگونه در جریان اخبار باشیم اما اضطراب نگیریم؟

شاید این سوال شما هم باشد که آیا می‌توان میان آگاه و مطلع ماندن از اخبار روز و عدم اضطراب (بواسطه اخبار منفی و استرس زا)، تعادل برقرار کرد؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، با توجه به بحرا‌‌ن‌های متعددی که مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، سطح استرس برای بسیاری در حال افزایش است. وجود رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های خبری ۲۴ ساعته، خیلی از ما را وادار به ماندن در صدر اخبار می‌کند. کارشناسان می‌گویند تماشای اخبار در حد اعتدال می‌تواند کلیدی برای آگاه ماندن بدون احساس ناامیدی یا استرس بیش از حد باشد.
از یک بیماری همه‌گیر جهانی بنام کرونا گرفته تا اکنون که جنگ در اوکراین تشدید شده، تماشای اخبار می‌تواند شبیه شکنجه روحی باشد. اگر به دلیل به روز رسانی آگاهی خود از وضعیت جهان، علائم استرس را تجربه کرده‌اید بدانید که تنها نیستید. ادامه زندگی در اثنای یک بیماری همه‌گیر در دو سال گذشته برای اکثر مردم جهان با اختلالات عاطفی همراه شده و در نتیجه بروز افسردگی، اضطراب و مصرف مواد را افزایش داده است.
دکتر آمی باکسی، روانپزشک بیمارستانی در نیویورک در این باره می‌گوید: درگیری‌های اخیر، فقط سلامت روانی افراد را بدتر می‌کند. استرس در همه جای زندگی ما گسترده شده و در حال حاضر نیز به واسطه بحران‌های متعدد جهانی، همگام شدن با اخبار می تواند به تشدید هر چه بیشتر سطح آن در درون خود کمک کنیم.

 

ارتباط بین اخبار و استرس
تلاش برای اطلاع از رویدادهای جاری از طریق تماشای اخبار مربوط به جنگ در اوکراین ممکن است حرکت درستی به نظر برسد. اما از آنجایی که در حال حاضر ابهامات زیادی در جهان وجود دارد، تماشا یا خواندن بی‌وقفه اخبار می‌تواند استرس و اضطراب را در ما بدتر کند؛ وضعیتی که در نهایت می‌تواند فلج‌کننده باشد.
به گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، بررسی اخبار یا رسانه‌های اجتماعی ممکن است منجر به احساس آرامش موقتی شود، اما اثر آن کوتاه‌مدت بوده و دوامی ندارد. وقتی مطالعه یا مشاهده اخبار به صورت افرادی صورت بگیرد، آنگاه سلامت روح و روان فرد دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال، اگر شخصی به طور مکرر از طریق رسانه‌ها در معرض مشاهده جنایات جنگی قرار گیرد، می‌توان برای وی تشخیص‌ سلامت روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را پیش بینی نمود.
بنا به گفته متخصصان، احساس ناامیدی یکی دیگر از اختلالاتی است که پیگیری مستمر و بدون‌کنترل اخبار می‌تواند در فرد ایجاد کند؛ به ویژه اخبار مربوط به مرگ و میر ناشی از همه‌گیری دو ساله در جهان و همچنین درگیری و جنگ در اوکراین. بیماری همه‌گیر کرونا هنوز هم وجود دارد و ظاهراً پایانی در آن دیده نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود مردم با درجاتی از تردید به امیدهای خود چشم بدوزند. مردم به دنبال شاخص‌های بیشتری هستند که بتوان به آن‌ها امیدوار بود و در عوض، بروز این جنگ باعث شده برخی احساس ناامیدی فزاینده‌ای داشته باشند.

نشانه‌های استرس
علائم استرس متفاوت است، اما علائم شایع‌تر شامل خستگی مزمن، اختلال در خواب، تغییر در میل جنسی، آکنه، سردرد، درد مزمن و بیمارشدن مکرر است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده‌اید، می‌توانید آن را نشانه ای از استرس خود بدانید. همچنین ممکن است در اثر آن، مشکلات گوارشی، تغییرات اشتها، تعریق یا ضربان قلب سریع را تجربه کنید.
حال سوال اینجاست که چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ به گفته کارشناسان، با وجود رویدادهای استرس‌زا، مراقبت از خود باید در اولویت باشد. مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید چه چیزهایی را می‌توانید کنترل کنیدو چه چیزهایی را خیر. مراقبت از خود می‌تواند اولین قدم برای داشتن احساس بهتر باشد.

منبع: HealthLine/ مارس ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز